Club de lectura -- novembre 2011 -- L'acabadora
divendres, de novembre 25, 2011
Ahir vam fer la
sessió del Club de Lectura per comentar L’acabadora. Aquesta novel·la se situa
a la societat rural d’un petit poble de
la Sardenya dels anys 50/60 del segle passat.
Els protagonistes són els camperols que tenen molt pocs recursos per a la seva
subsistència. El nucli central de l’obra
l’ocupen dos personatges femenins: la Tzia Bonaria i la seva filla d’ànima
(adoptada), una nena que era la quarta
d’una dona vídua que tenia dificultats per mantenir-la.
La novel·la és
una anàlisi sobre les diverses formes de maternitat i com la relació entre
mare/filla no biològiques pot arribar a
ser “una forma menys culpable de ser
mare i filla” i a més tenint en compte que no es perden els vincles originaris
de la nena/n afillats ( terme que ha definit a casa nostra aquest pacte tàcit
sense formulismes escrits) .
Aquest matriarcat
profund de la societat sarda, rural i tancada, és l’exponent de tantes altres d’arreu del món
en la mateixa època i circumstàncies .
Tradicionalment
el sexe femení és el qui té cura d’alimentar els vincles de parentesc i de
veïnat, d’assistir als parts, tenir cura dels malalts i d’ajudar al bon morir
quan arriba el moment en què la vida s’extingeix de forma cruel i
dolorosa. La Tzia Bonaria actua com la
parca que tallarà el fil de la vida amb benevolència i pietat, recordem la reacció, gairebé violenta, quan se la
requereix per ajudar algú a morir i s’adona que no ho ha decidit ell
mateix i no hi ha motius, sinó que ha
estat la família que no l’alimenta perquè pereixi.
En una societat
en què no existeix la figura del metge,
la fetillera, la trementinaire o la bruixa és a qui es recorre en els tràngols més difícils. El capellà i la religió oposats a la figura
gairebé antropològica de l’acabadora estan representats per l’home que és qui
detenta el poder en les societats més tradicionals. S’haurà , però, de mantenir
al marge de la Tzia perquè aquesta té el màxim respecte de la comunitat.
La filla quan sap
de la professió de la mare, que de dia fa de modista, té una reacció
negativa ja que vol “saber el com sense
comprendre el perquè”. S’haurà d’allunyar de l’illa i quan torni de Torí, passats
uns anys, per assistir la mare malalta assumirà i entendrà el rol
que aquella va desenvolupar i ,que segons dóna a entendre el final, en serà la
continuadora.
La novel·la té
fragments preciosos on es descriuen la cerimònia i celebració del casament i la
vetlla dels difunts, el dia de les ànimes, etc.. Tota l’elaboració dels menjars
apropiats per a cada ocasió: el pa de
boda, els guefus… i l’àrid paisatge
de l’illa .
Gairebé amb
unanimitat tothom va dir que havia gaudit amb la prosa esplèndida i la bonica
història teixida per Michela Murgia, a qui haurem d’anar seguint el que escriu.
0 comentaris